Focus op samenwerking en nabijheid in onderwijs:
“Verander niet wat al wél goed gaat!”
In de ambitie van landsdeel Zuidwest staat beschreven dat onderwijsperspectief een onlosmakelijk onderdeel moet zijn van een passend zorgaanbod en passende plaatsing van jongeren. Wat moeten we hieronder verstaan? Wij spraken met Projectleider Anke van der Landen en Beleidsadviseur Inez Laarhoven.
Anke benadrukt het belang van een gezamenlijke aanpak van het onderwijs voor jongeren in de jeugdzorg. “School biedt zo’n belangrijk perspectief. Niet alleen het onderwijs an sich, al is educatie natuurlijk van belang. Ook de vriendjes en de vertrouwde leerkrachten zijn heel belangrijke factoren in het leven van een jongere. Daar is binnen de jeugdzorg in het verleden niet altijd voldoende aandacht voor geweest. We zien bijvoorbeeld dat bij aanmelding in de JeugdhulpPlus de gegevens van school in het aanmeldformulier vaak niet ingevuld zijn. Dit zorgt ervoor dat leerlingen niet snel aan de slag kunnen op de instellingsschool.”
Eenzaam gevoel
Uniform proces
Dezelfde radiofrequentie
“Gelukkig hebben we de afgelopen tijd al behoorlijk wat stappen gezet in de goede richting,” aldus Inez. “Er wordt nu steeds meer onderling samengewerkt. Niet alleen tussen Zorg en Onderwijs was er een kloof, ook de jeugdhulpregio’s waren tot voor kort losse eilandjes. De laatste tijd trekken we steeds vaker samen op. Toch is dat niet altijd eenvoudig. Niet iedere regio zit in dezelfde fase. In radiotermen zou je het zo kunnen omschrijven: de ene regio staat afgestemd op AM, de andere nog op FM. Dan is het nodig om zo aan de knoppen te draaien dat er samen in DAB kan worden gecommuniceerd. Je moet op één golflengte komen om elkaar goed te kunnen verstaan. Anders blijf je elkaar missen.”
Gentlemen’s Agreement
Inez: “Er lopen nu enkele pilots waarin een ambulant team de stamschool helpt om de jongere goed te kunnen begeleiden. Gespecialiseerde medewerkers dragen hun kennis over, doen observaties en geven tips. Daarmee versterk je de rol van de docent, terwijl je de jongere ‘gewoon’ onderdeel kan laten zijn van de eigen klas. Daar heeft iedereen profijt van!”
Goed voorsorteren
Inez: “Soms kun je niet anders dan een jongere ergens anders laten wonen en daar ook naar school te laten gaan. Maar ook aan zo’n plaatsing komt een eind, en dan is het belangrijk dat alle betrokkenen goed voorgesorteerd zijn."
Ambulante begeleiding voor onderwijs
Leernetwerkbijeenkomst
Grenzen
Anke vult aan: “Op allerlei niveaus zien we beweging ontstaan: in het landsdeel, in de regio’s, lokaal en persoonlijk. Mensen groeien naar elkaar toe en stappen over de eigen grenzen heen. Die verbeterde samenwerking brengt heel veel energie!"
Dashboard
Inez: “Dit is hopelijk nog maar het begin. Ik weet dat de zorgsector beschikt over veel data. Ik hoop dat deze informatie gecombineerd gaat worden met de data uit het onderwijs. Dat geeft zoveel nieuwe inzichten die ten goede komen aan het verbeteren van de situatie van de jongeren. Ik heb het dan niet over ‘Big Brother is watching you’. Het gaat vaak niet om het verzamelen van meer informatie, maar van ándere informatie die ons kan helpen bij het verbeteren van de jeugdzorg en de aansluiting met onderwijs.”